10 מי יודע • כיפה של ברזל

    דוד גדנקן 1 Comment on 10 מי יודע • כיפה של ברזל
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מבצע 'צוק איתן' עומד על פרשת דרכים. מרבית הנתונים מראים כי הוא הסתיים ולכן כדאי שנרחיב את הידיעות על אחד מהמנצחים הבולטים של המבצע. דוד גדנקן מגיש – 10 דברים שרציתם לדעת על "כיפת ברזל".

    א. "כיפת ברזל" היא שמה של מערכת צבאית ניידת להגנה אווירית. מטרתה ליירט ולהשמיד רקטות קצרות טווח הנורות לעבר ישראל בידי כוחות אויב.

    ב. בעקבות תופעת ירי רקטות מצד חיזבאלה בלבנון, כמו גם חבורות מחבלים מארגונים שונים, מרצועת עזה, החליט צבא הגנה לישראל לבצע מחקר ופיתוח, שיביא לייצור מערכת הגנה אפקטיבית להשמדת רקטות וטילים קצרי טווח.

    ג. ארצות הברית וישראל פיתחו בעבר – בשנות ה-90 של המאה הקודמת, מערכות לאיתור, גילוי ירי והשמדה של טילים ארוכי טווח, כדוגמת טילי הסקאד שנורו לעבר ישראל ע"י עירק, בתקופת מלחמת המפרץ (1991). היו אלה טילי הפטריוט האמריקאים וטילי החץ הישראלים.

    ד. האתגר בפיתוח מערכת הגנה כנגד רקטות קצרות טווח, הנורות לעברנו מאזור קרוב כדוגמת רצועת עזה, הינו אתגר אדיר. המערכת חייבת לגלות את הירי, לצפות ולאמוד את מסלול מעוף הרקטה והעיקר לשלח כנגד אמצעי (טיל) שיפוצץ את הרקטה באוויר, בגובה מקסימלי והרחק ככל האפשר מיישוב מאוכלס.

    ה. היוזמה לפתח את מערכת "כיפת ברזל" היתה של תא"ל ד"ר דני גולד, שעמד בראש מערכת מחקר ופיתוח של משרד הביטחון (מפא"ת). הוא וצוותו הגו ויזמו את רעיון המערכת והם שדחפו ללא לאות ומנוח ובכל האמצעים לפיתוחה וייצורה (על כך זכו בפרס לביטחון ישראל).

    ו. המשימה לפיתוח מערכת "כיפת ברזל" הוטלה כבר בשנים 2006-7 על הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) יחד עם המדענים והמהנדסים של JCR> "אלתא" (חב' בת של תעשיה אווירית לישראל).

    ז. כמו כל דבר בצה"ל מערכת " כיפת ברזל" מורכבת משלושה חלקים.
    ז.1 רדאר (מכ"ם) איתור והנחיה
    ז.2 מרכז בקרה ושליטה
    ז.3 סוללות טילי יירוט (הטיל נקרא "טמיר" שם שהתקבל מראשי התיבות טיל מונחה-יירוט)

    ח. מערכת הרדאר (המכ"ם) היא המזהה את שיגור ושילוח הרקטות והיא שמעבירה בשברירי שניות מידע ממוחשב ומדויק על מסלול תעופת הרקטות. המידע מועבר למערכת הבקרה והשליטה ,המאויישת במיטה הצוותים של יחדות הנ"מ של חיל האוויר, אלה מחליטים האם קיים סיכון לפגיעה באזור מיושב ומורה על ירי טיל היירוט.

    ט. רפא"ל ואלתא הקימו צוותים של מיטב המוחות שעבדו ימים כלילות על פיתוח מערכת "כיפת ברזל" ועל הבאתה לידי מימוש והפעלה. רבים וטובים בצמרת צה"ל, משרד הביטחון והממשלה זלזלו באפשרות הצלחת המערכת. כבר בקיץ 2009 דיווחה מערכת הביטחון על הצלחת הניסויים בהפעלת מערכת היירוט, הניסויים הוכיחו קבל עם ועדה כי "כיפת ברזל" מסוגלת ליירט בהצלחה כמה מטרות בבת אחת ולהשמיד את כולן.

    י. בתחילת שנת 2011 הוצבו מערכות ראשונות של "כיפת ברזל" ולימים הוכיחו את יעילותם במבצע "עמוד ענן" ולאחריו. ההצלחה אז הייתה של 74% וכיום עוברת את שיעור ההצלחה של 90%. חובה לציין כי הממשל בארצות הברית תמך ותומך בהמשך פיתוח ושכלול המערכת, שיפור טילי ה"טמיר" ורכישת סוללות נוספות להגנת ישראל.

    אי"ה, נקווה שבקרוב תתווסף מערכת הגנה אווירית נוספת בשם "שרביט קסמים" זו מיועדת ליירט טילים רחוקי טווח, טילי שיוט וכדו'.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      חבל שאין הגהה . נמחקו כמנ פסיקים ויש כמה טעויות כתיב שלפעמים מביכות למשל מיטה במקום מיטב